O ŠKOLE - Charakteristika školy

  • Úplnost a velikost školy
  • Základní škola T.G.Masaryka Suchdol nad Lužnicí je středně velká, plně organizovaná škola s 1. – 9. ročníkem. Výhodou naší školy je krásné prostředí, v němž je zakomponována. Prostor samotné školy je ohraničen lesoparkem, který tvoří centrum města. Do sítě škol byla zařazena rozhodnutím MŠMT 4.3.2003 pod č.j. 12 918/03-21. Kapacita školy je 400 žáků. Součástmi školy jsou školní družina a školní jídelna.
  • Vybavení školy
  • Škola je rozmístěna ve třech budovách. Jedna budova tvoří I. stupeň, kde je umístěna školní družina, kmenové třídy, učebna hudební výchovy, učebna výpočetní techniky, sborovna I. stupně. V několika učebnách mají interaktivní tabule pro modernizaci výuky. V suterénu je pobočka ZUŠ z Třeboně a sklady a garáže, dílna pana školníka.
  • Druhou budovu tvoří kmenové a odborné učebny II. stupně. V suterénu jsou odborné učebny dřevo a kovo se sklady materiálu a šatna s umývárnou. Sem žáci přecházejí na výuku pracovních činností. V přízemí je sborovna II. stupně, cvičná kuchyňka, učebna přírodopisu a moderní počítačová učebna s dataprojektorem a ozvučením. Učebna je využívána k výuce informatiky, při výuce ostatních předmětů i zájmovými kroužky. V několika učebnách II. stupně jsou interaktivní tabule. V budově se nacházejí odborné učebny – výtvarná výchova se zázemím a keramickou pecí, v podkroví moderní učebna fyziky a chemie s přilehlými kabinety. Kmenové učebny jsou využívány pro výuku; většinou jsou vybaveny televizory, DVD přehrávači či videem. V učebně zeměpisu je hojně využíván dataprojektor sloužící jednak k výuce či při poradách a přednáškách. Všechny třídy II. stupně mají přilehlé kabinety pro uložení pomůcek a materiálů pro výuku. V roce 2015 jsme nově otevřeli moderní jazykovou učebnu pro 16 žáků pro výuku cizích jazyků.
  • Třetí budovu tvoří úsek vedení, školní jídelna a prostorná tělocvična se zázemím. Školní tělocvična je využívána k výuce tělesné výchovy, pro hromadné školní akce, soutěže a turnaje. V odpoledních a večerních hodinách slouží veřejnosti. K úseku vedení náleží i místnost výchovného poradce a speciálního pedagoga, která slouží k jednání s rodiči, Policií ČR, a s pracovnicemi Odboru péče o děti z Třeboně, případně pro inspekční činnost. V suterénu je moderně vybavena školní knihovna využívaná nejen k půjčování knih, ale slouží i k běžné výuce, besedám, přednáškám a různým soutěžím.
  • Všechny budovy jsou navzájem propojeny šatnami a vstupním vestibulem. Ve vestibulu jsou průběžně prezentovány práce našich žáků, fotografie ze školních projektů a akcí. Škola je vybavena bezbariérovými přístupy, únikovými požárními schodišti, vše podle nových norem a požadavků, nové prostory splňují hygienické požadavky. Venkovní prostory (školní dvůr) jsou upraveny pro oddych i výuku žáků. Školní družině slouží nové prolézačky, dva venkovní stoly pro stolní tenis i přilehlý lesík. K výuce tělesné výchovy je využíváno hřiště s umělým povrchem.
  • Všechny učebny školy mají moderní a funkční nábytek, stoly i lavice jsou výškově stavitelné. Škola je v dostatečné míře vybavena didaktickou technikou: televizory, videi, DVD přehrávači, radiomagnetofony, zpětnými projektory, interaktivními tabulemi. Pravidelně podle požadavků vyučujících jsou modernizovány jednotlivé kabinety.

  • Charakteristika pedagogického sboru
  • Všichni vyučující mají odpovídající vysokoškolské vzdělání. Vyučovací předměty jsou obsazovány kvalifikovaně, na 2. stupni se v maximální míře snažíme využívat aprobace, pokud nemáme pro příslušný předmět aprobovaného učitele, využíváme dlouholetou praxi učitelů a příbuznosti oborů.
  • Všichni vyučující ovládají minimálně základy pro práci s PC, převážná většina ovládá alespoň jeden cizí jazyk. Ve škole pracuje speciální pedagog, metodik prevence sociálně patologických jevů, výchovný poradce pro 2. stupeň zajišťující kariérové poradenství, koordinátorka environmentální výchovy, předmětové komise pro 1. a 2. stupeň. Každý vyučující absolvoval několik seminářů v oblasti dalšího vzdělávání, všichni vyučující jsou proškoleni v oblasti rozpoznání a řešení šikany na školách.
  • Ve školní družině pracují v pěti odděleních kvalifikované vychovatelky.
    • Charakteristika žáků
    • Převážná většina žáků jsou děti ze Suchdola nad Lužnicí, někteří žáci chodí do naší školy ze spádových obcí. Naši školu navštěvují i cizí státní příslušníci mimo země EU.
      • Dlouhodobé projekty
      • Školní projekty se staly neodmyslitelnou vyučovací formou na naší škole. Projekt Den Země je součástí učebních osnov, probíhá každoročně k svátku planety Země. Žáci se zamýšlí nad životním prostředím a zároveň pomohou s úklidem našeho města. Na škole vedeme žáky celoročně k ohleduplnosti k životnímu prostředí, třídíme odpad, žáci 1. stupně sbírají starý papír. Na 1. stupni probíhají projekty k dopravní výchově – Sám na cestě; projekty k významným výročím a událostem doplněné výstavami a přednáškami.V červnu - Projekt na podporučtenářské gramotnosti- Čteme společně (1. a 9. třídy). Pořádáme tradiční sportovní soutěže – pro I. stupeň – Běh sv. Václava, pro II. stupeň – Běh školou, cyklistické závody pro II. stupeň. V měsíci prosinci pořádáme tradiční školní jarmark. Každoročně pořádáme lyžařský kurz pro žáky II. stupně a turistický kurs pro 6. třídy - Křemešník (říjen). Žáci se v průběhu školního roku zúčastňují řady exkurzí, využíváme grantů na dopravu žáků apod.
        • Spolupráce s rodiči a jinými subjekty
        • Spolupráce s rodiči žáků se neustále rozvíjí. Rodiče mohou školu navštívit kdykoliv po vzájemné dohodě s vyučujícím, každé první pondělí v měsíci listopadu, lednu a dubnu probíhají konzultační hodiny nebo triády, 2x ročně pak pořádáme třídní schůzky. Pomoc a konzultace rodičům zajišťují speciální pedagog , výchovný poradce pro 2. stupeň, metodik prevence, vedení školy, třídní učitelé a ostatní pedagogičtí pracovníci.
        • Aktuální informace najdou rodiče na webových stránkách školy. Rodiče i veřejnost je o činnosti školy informována zprávami v regionálních novinách a v Suchdolském zpravodaji.
        • V rámci zákonem stanovených principů byla zvolena a jmenována Školská rada. Jejími člena jsou: Luboš Hešík,Ing. Alena Drábová, Mgr. Šárka Hešíková, Mgr. Petra Kopecká,Bc. Petr Krčál a Ing. Veronika Hladíková. Na škole funguje i Žákovská rada, každoročně jmenovaná z řad zástupců žáků II. stupně.
        • Škola spolupracuje i s dalšími institucemi a organizacemi jako jsou Pedagogicko psychologické poradny, Odbor sociálních věcí v Třeboni, Policie ČR, Městská knihovna, zájmové organizace v Suchdole nad Lužnicí, Základní umělecká škola v Třeboni a další.