Den Země každoročně připadá na 22. dubna a jeho oslav se účastní lidé na celém světě. Oslavy probíhají formou rozmanitých akcí a činností, jejichž společným jmenovatelem je uvědomění si potřeby ochrany našeho životního
prostředí – Země.
V základní škole v Suchdole nad Lužnicí si tento "svátek naší planety" tradičně připomínáme školním projektem. Vyučující na I. stupni se rozhodli s ohledem na nedávné ničivé zemětřesení v Japonsku věnovat se tématu "živly". Tématem projektu pro žáky II. stupně byli zvoleni "Rožmberkové". Toto téma jsme vybrali nejen kvůli probíhajícímu "Rožmberskému roku", ale také proto, že prostředí, v němž žijeme, bylo po dlouhá staletí utvářeno právě tímto významným šlechtickým rodem a dodnes je v okolní krajině patrné jejich působení – vzpomeňme například
na třeboňskou rybniční soustavu, jak ovlivnila vzhled krajiny a její využití.
Letošní třídenní projektové vyučování jsme zahájili 18. dubna interaktivní přednáškou o dravcích a sovách
spojenou s ukázkami. Žáci I. i II. stupně se dozvěděli mnoho nových a užitečných informací. Získané vědomosti si prověřili
v soutěžích a někteří si dokonce mohli vyzkoušet zavolat si dravce na ruku. A pak jsme se již vrhli do práce. Vypravili jsme se se žáky do suchdolských ulic, uliček a dalších veřejných prostor a sbírali jsme odpadky a nepořádek, který zde zanechali nepořádní spoluobčané a turisté.
19. dubna se žáci I. stupně věnovali již zmíněným přírodním živlům a vyslechli si společně přednášku velitele Hasičů pana Hojka na téma "Živly".
Prvňáčci áčko s paní učitelkou Hanzalovou i béčko s paní učitelkou Wipplingerovou pak vyráběli větrníky a studovali v encyklopediích "Vítr".
Druháčci se pod vedením paní učitelky Budíkové věnovali "Zemětřesení".
Třeťáčci áčko s paní učitelkou Potockou malovali Noemovu archu a nacvičovali píseň Noemova archa.
Třeťáčci béčko společně s paní učitelkou Duškovou vykonali vycházku k pískovně a kdysi protržené hrázi. Čtrvrťáčci se s paní učitelkou Heřmanovou se zaobírali sopkami a jednou menší sopkou vlastní produkce nám demonstrovali její výbuch a výron magmatu.
Páťáčci áčko s panem učitelem Maxou vyrazili do Klikova, obešli pískovny a sbírali odpadky. Vycházku zakončili opékáním buřtíků, pozorováním krajiny a okolní přírody.
Páťáčci béčko s paní učitelkou Kreichovou vyrazili kolem Jezárka do přírody a pozorovali a také si opekli buřtíky
na ohni.
Klíčovou aktivitou žáků II. stupně byla 19. dubna celodenní exkurze do Třeboně, kde si jednotliví vyučující
připravili vlastní program.
Šesťáci s panem učitelem Šmídlem nejprve prošli významná místa v Třeboni spjatá s rožmberskou historií, a tak
se žáci dozvěděli mnohdy nové a zajímavé informace o bývalém augustiniánském klášteře a přilehlém farním kostele,
o architektuře města, o zámku či o rybníku Svět. Překvapilo je, čeho všeho si dříve nevšimli ve městě, o němž si mysleli, že jej dobře znají. Následně se žáci vypravili na výstavu "Krajina a lidé", která se jim pro svou názornost velice líbila.
A aby žáci o zámku pouze neslyšeli, absolvovali zámeckou prohlídkovou trasu rožmberskými interiéry. Program byl koncipován také tak, aby si žáci mohli prakticky vyzkoušet znalosti získané ve školních lavicích, a tak museli šesťáci například prokázat orientaci v prostoru pomocí mapy nebo dovednost "číst" historické nápisy a symboly v terénu. Získané vědomosti si žáci prověřili na jednotlivých úkolech pracovních listů.
Sedmáci s paní učitelkou Mráčkovou navštívili Státní archiv v Třeboni, kde žáci ve dvou skupinách mohli navštívit prostory, které uchovávají velmi vzácné listiny, dokumenty, knihy, mapy atd. Dozvěděli se o vlastním fungování
archivu, o tom, jak se archiv vyvíjel, ale hlavně si mohli sami prohlédnout vše na vlastní oči a nasát atmosféru dob hodně minulých. Rovněž se seznámili s tím, jak velký vliv měli Rožmberkové a později Schwarzenberkové nejen na vznik, rozšíření a uchování archivu, ale na rozvoj celého Třeboňska. O tom, že se jedná o jeden z největších archivů, svědčí to, že knih a listin je zde změřeno na délku 23 km. Poté následovala vědomostní soutěž, kdy byli žáci rozděleni na menší čtyřčlenné skupinky a vyplňovali pracovní listy, kde mohli využít ke správnému vyplnění buď své vědomosti, nebo i jiné zdroje v Třeboni. Poslední částí exkurze do Třeboně byla návštěva trvalé expozice "Krajina a lidé", kde měli žáci
příležitost blíže se seznámit s krajinou Třeboňska a dokreslit si získané poznatky o její historii.
Osmáci s paní učitelkou Zbudilovou absolvovali exkurzi na Střední školu rybářskou a vodohospodářskou Jakuba Krčína v Třeboni. Žáci si v prostoru Opatovického rybníka vyzkoušeli plavbu po rybníku v motorovém člunu, ale i ovládání rybářské lodi klasickou technikou. Na třeboňských sádkách byli seznámeni s jejich provozem, s uchováním
ryb a dozvěděli se další zajímavosti o chovu nejen třeboňského kapra. Exkurze byla také využita v rámci volby povolání,
a tak byli žáci obeznámeni s obory, předměty a uplatněním absolventů a prohlédli si dobře vybavené odborné učebny
a další prostory školy.
Nejhodnější deváťáci navštívili s paní učitelkou Ondřichovou Biologický ústav AV ČR, kde se věnovali sladkovodním řasám – jejich produkci v zimním období, prohlídce výrobního procesu v letním období, jejich využití jako součásti doplňkové stravy člověka i hospodářských zvířat či použití ve farmacii. A aby toho nebylo málo, navštívili také Botanický ústav AV ČR, kde se seznámili s ohroženými druhy vodních a mokřadních rostlin a ohroženými našimi i cizími masožravými rostlinami.
Poslední den projektu byl věnován dokončovacím pracím na výstupech, jejich zhodnocením a především prezentacím, v nichž jednotlivé třídy představili spolužákům svou práci.
Všechny práce byly zdařilé, a tak doufáme, že si žáci odnesli z projektu nejen spoustu nových znalostí a dovedností
a pěkných zážitků, ale že si uvědomili, že je zapotřebí naše životní prostředí chránit, a to ne slovy, ale skutky.