Obsah této stránky vyžaduje novější verzi aplikace Adobe Flash Player.

Získat aplikaci Adobe Flash Player

Projekty
Školní projekty
Úvodní strana

 
23.5.2011    Mgr. R. Šmídl  
  Suchdolská škola se zapojila do oslav Dne Země
  Den Země každoročně připadá na 22. dubna a jeho oslav se účastní lidé na celém světě. Oslavy probíhají formou rozmanitých akcí a činností, jejichž společným jmenovatelem je uvědomění si potřeby ochrany našeho životního
prostředí – Země.
      V základní škole v Suchdole nad Lužnicí si tento "svátek naší planety" tradičně připomínáme školním projektem. Vyučující na I. stupni se rozhodli s ohledem na nedávné ničivé zemětřesení v Japonsku věnovat se tématu "živly". Tématem projektu pro žáky II. stupně byli zvoleni "Rožmberkové". Toto téma jsme vybrali nejen kvůli probíhajícímu "Rožmberskému roku", ale také proto, že prostředí, v němž žijeme, bylo po dlouhá staletí utvářeno právě tímto významným šlechtickým rodem a dodnes je v okolní krajině patrné jejich působení – vzpomeňme například
na třeboňskou rybniční soustavu, jak ovlivnila vzhled krajiny a její využití.
       Letošní třídenní projektové vyučování jsme zahájili 18. dubna interaktivní přednáškou o dravcích a sovách
spojenou s ukázkami. Žáci I. i II. stupně se dozvěděli mnoho nových a užitečných informací. Získané vědomosti si prověřili
v soutěžích a někteří si dokonce mohli vyzkoušet zavolat si dravce na ruku. A pak jsme se již vrhli do práce. Vypravili jsme se se žáky do suchdolských ulic, uliček a dalších veřejných prostor a sbírali jsme odpadky a nepořádek, který zde zanechali nepořádní spoluobčané a turisté.
      19. dubna se žáci I. stupně věnovali již zmíněným přírodním živlům a vyslechli si společně přednášku velitele Hasičů pana Hojka na téma "Živly".
      Prvňáčci áčko s paní učitelkou Hanzalovou i béčko s paní učitelkou Wipplingerovou pak vyráběli větrníky a studovali v encyklopediích "Vítr".
      Druháčci se pod vedením paní učitelky Budíkové věnovali "Zemětřesení".
      Třeťáčci áčko s paní učitelkou Potockou malovali Noemovu archu a nacvičovali píseň Noemova archa.
      Třeťáčci béčko společně s paní učitelkou Duškovou vykonali vycházku k pískovně a kdysi protržené hrázi.       Čtrvrťáčci se s paní učitelkou Heřmanovou se zaobírali sopkami a jednou menší sopkou vlastní produkce nám demonstrovali její výbuch a výron magmatu.
      Páťáčci áčko s panem učitelem Maxou vyrazili do Klikova, obešli pískovny a sbírali odpadky. Vycházku zakončili opékáním buřtíků, pozorováním krajiny a okolní přírody.
      Páťáčci béčko s paní učitelkou Kreichovou vyrazili kolem Jezárka do přírody a pozorovali a také si opekli buřtíky
na ohni.
      Klíčovou aktivitou žáků II. stupně byla 19. dubna celodenní exkurze do Třeboně, kde si jednotliví vyučující
připravili vlastní program.
      Šesťáci s panem učitelem Šmídlem nejprve prošli významná místa v Třeboni spjatá s rožmberskou historií, a tak
se žáci dozvěděli mnohdy nové a zajímavé informace o bývalém augustiniánském klášteře a přilehlém farním kostele,
o architektuře města, o zámku či o rybníku Svět. Překvapilo je, čeho všeho si dříve nevšimli ve městě, o němž si mysleli, že jej dobře znají. Následně se žáci vypravili na výstavu "Krajina a lidé", která se jim pro svou názornost velice líbila.
A aby žáci o zámku pouze neslyšeli, absolvovali zámeckou prohlídkovou trasu rožmberskými interiéry. Program byl koncipován také tak, aby si žáci mohli prakticky vyzkoušet znalosti získané ve školních lavicích, a tak museli šesťáci například prokázat orientaci v prostoru pomocí mapy nebo dovednost "číst" historické nápisy a symboly v terénu. Získané vědomosti si žáci prověřili na jednotlivých úkolech pracovních listů.
     Sedmáci s paní učitelkou Mráčkovou navštívili Státní archiv v Třeboni, kde žáci ve dvou skupinách mohli navštívit prostory, které uchovávají velmi vzácné listiny, dokumenty, knihy, mapy atd. Dozvěděli se o vlastním fungování
archivu, o tom, jak se archiv vyvíjel, ale hlavně si mohli sami prohlédnout vše na vlastní oči a nasát atmosféru dob hodně minulých. Rovněž se seznámili s tím, jak velký vliv měli Rožmberkové a později Schwarzenberkové nejen na vznik, rozšíření a uchování archivu, ale na rozvoj celého Třeboňska. O tom, že se jedná o jeden z největších archivů, svědčí to, že knih a listin je zde změřeno na délku 23 km. Poté následovala vědomostní soutěž, kdy byli žáci rozděleni na menší čtyřčlenné skupinky a vyplňovali pracovní listy, kde mohli využít ke správnému vyplnění buď své vědomosti, nebo i jiné zdroje v Třeboni. Poslední částí exkurze do Třeboně byla návštěva trvalé expozice "Krajina a lidé", kde měli žáci
příležitost blíže se seznámit s krajinou Třeboňska a dokreslit si získané poznatky o její historii.
      Osmáci s paní učitelkou Zbudilovou absolvovali exkurzi na Střední školu rybářskou a vodohospodářskou Jakuba Krčína v Třeboni. Žáci si v prostoru Opatovického rybníka vyzkoušeli plavbu po rybníku v motorovém člunu, ale i ovládání rybářské lodi klasickou technikou. Na třeboňských sádkách byli seznámeni s jejich provozem, s uchováním
ryb a dozvěděli se další zajímavosti o chovu nejen třeboňského kapra. Exkurze byla také využita v rámci volby povolání,
a tak byli žáci obeznámeni s obory, předměty a uplatněním absolventů a prohlédli si dobře vybavené odborné učebny
a další prostory školy.
      Nejhodnější deváťáci navštívili s paní učitelkou Ondřichovou Biologický ústav AV ČR, kde se věnovali sladkovodním řasám – jejich produkci v zimním období, prohlídce výrobního procesu v letním období, jejich využití jako součásti doplňkové stravy člověka i hospodářských zvířat či použití ve farmacii. A aby toho nebylo málo, navštívili také Botanický ústav AV ČR, kde se seznámili s ohroženými druhy vodních a mokřadních rostlin a ohroženými našimi i cizími masožravými rostlinami.
      Poslední den projektu byl věnován dokončovacím pracím na výstupech, jejich zhodnocením a především prezentacím, v nichž jednotlivé třídy představili spolužákům svou práci.
      Všechny práce byly zdařilé, a tak doufáme, že si žáci odnesli z projektu nejen spoustu nových znalostí a dovedností
a pěkných zážitků, ale že si uvědomili, že je zapotřebí naše životní prostředí chránit, a to ne slovy, ale skutky.

Den země