Obsah této stránky vyžaduje novější verzi aplikace Adobe Flash Player.

Získat aplikaci Adobe Flash Player

Akce
Ostatní akce
Úvodní strana

 
6.5.2011   Mgr. R. Šmídl Fotogalerie  
  S Nadějí po Rodu aneb v zajetí rybníků
        Dubnové počasí bývá často opravdu aprílové, střídá se déšť se sluníčkem a teplota vzduchu často kolísá mezi nulou a vyššími teplotami.
      Šesťákům ze základní školy T. G. Masaryka za Suchdola nad Lužnicí však počasí 7. dubna přálo a tak vyrazili
na dlouho plánovanou přírodovědnou vycházku do Frahelže k nadějské rybniční soustavě.
      Zástupci Českého nadačního fondu pro vydru Mgr. Matouš Šimek a Ing. Zuzana Štětková z Třeboně připravili velmi krásnou vycházku s výkladem, pracovními činnostmi a hrami v okolí rybníků Naděje a Rod, který je navíc přírodní rezervací pro vodní ptactvo, vydry a další vodní i jiné živočichy.
      Protože jsem také rád přijal pozvání do přírody, společně jsme se šesťáky vyrazili mlhavým a studeným ránem na vlak a rovnou do Frahelže. Cesta nám trvala o trochu déle, než jsme předpokládali, protože vlak měl v Třeboni neplánované zdržení. Využili jsme čas ke svačině, protože během vycházky již mnoho času k posilnění nebude. Zdržení
se hodilo i lektorům, kteří nás měli v okolí rybníků provádět a tak jsme se nakonec kolem desáté dopoledne společně vydali do ráje vodního ptactva, klidu a pohody.
     Měli jsme opravdu štěstí, počasí bylo výborné, vysvitlo sluníčko, teplota se začala šplhat k příjemným 18 oC, ptáci jakoby na nás čekali a nikde ani živáčka. Někteří šesťáci se však už na začátku vycházky začali nudit a prohlašovali,
že doma u počítače je lépe.
     Lektoři převzali iniciativu a rozdělili žáky do čtyř skupin podle obrázků, které jim rozdali. A tak se z žáků stali Kapři, Ondatry, Orli a Rosničky. Žáci dostali pracovní listy, dalekohledy k pozorování a byli seznámeni s programem vycházky. Dostali za úkol pozorovat a určovat ptáky podle vzhledu nebo hlasu a za každou správnou odpověď obdrželi obrázek nějakého živočicha. Motivací byla slíbená sladká odměna pro toho, kdo získá nejvíce obrázků.
     Pro pozorování panovaly ideální podmínky a klid. Příroda nás snad očekávala. Tuto pohodu však záhy narušil jeden
ze šesťáků, který záměrným hlasitým výkřikem většinu ptáků vyplašil. Dostalo se mu výtky lektora, protože tato situace velmi narušila plán vycházky, ptáky jsme byli nuceni pozorovat z větší dálky a déle jsme se zdrželi.
     Na hrázi rybníka Naděje jsme nejprve delší dobu pozorovali ptactvo a poslouchali odborný výklad lektora. Potom žáci dostali od lektora obrázky s informacemi o různých ptácích, plazech a savcích, jejichž domovem je rybník. Měli během několika minut vybrat důležité údaje o nich a prezentovat je formou krátkého výkladu ostatním. Celkem se to zdařilo
a tak jsme pokračovali pochůzkou dále a stále pozorovali.

     Zahlédli jsme volavky bílé, různé druhy divokých kachen, divoké husy, racky i labutě. Cestou po hrázi se nám
dostalo výkladu o drobných vodních živočiších a rybách a vůbec o hospodaření na rybnících.
    Chvíli jsme věnovali také vodním rostlinám a pak už jsme se ocitli na samé hranici přírodní rezervace Rod. Tady nás čekal kratší pochod, než jsme stanuli na místě, kde se nachází vzácná rašeliništní květena, která se v současnosti nachází už jen zde a ve skandinávských zemích nebo v několika málo podobných lokalitách. Vychutnali jsme si kouzlo tohoto místa a pokračovali směrem k dalším rybníkům nadějské rybniční soustavy. Na okraji hráze rybníka Rod dostali žáci
opět zajímavý úkol. Než lektoři připraví ukázku drobných vodních živočichů, žáci mají rozdělit obrázky ryb na plevelné, dravé, býložravé, naše původní i dosazené. Po úspěšném zvládnutí testu lektor žáky seznámil s drobnými vodními živočichy z rybníka Rod, které tam nalovil během času, kdy žáci vypracovávali test.
     Zajímavé a poučné bylo také zkoumání průhlednosti vody a jejího zakalení pomocí Secciho desky. Další aktivitou
byla hra na ptáky a ryby. Žáci se rozdělili na ty, kteří vytýčili pomyslný rybník pomocí lana, na rybky a ptáky. Ptáci měli za úkol lovit rybky, ale jejich lov byl ztížen brýlemi s různě tmavými skly imitujícími průhlednost vody v rybníce.
      Bohužel čas, který jsme mohli využít k dalším plánovaným aktivitám, pomalu vypršel, zčásti kvůli rannímu zpoždění
a opožděnému začátku vycházky, zčásti kvůli tomu, že se šesťáci neuměli vždy rychle dohodnout během skupinové
práce a během výkladu lektora někteří také vyrušovali a zdržovali jak výklad, tak samotné tempo pochodu.
      Žáci, kteří byli úspěšnými řešiteli otázek lektora, dostali za nasbírané obrázky slíbenou sladkou odměnu, ale stalo se také jednomu z nich, že o všechny již získané obrázky přišel, kvůli svému nevhodnému chování během výkladu lektora. Ten mu je za každé vyrušení či velmi nemístná slova odebíral, až žák skončil ještě jedním obrázkem v mínusu.
      Shrnu-li však chování a práci všech žáků během vycházky a jejich zájem vyplnit i závěrečný dotazník, musím
s uspokojením konstatovat, že jsme strávili velmi pěkný slunečný den v přírodě, udělali jsme něco pro zdraví, poznali jsme krásná místa a navíc jsme byli obohaceni užitečnými informacemi.
      Děkujeme vedení školy, že nám umožnilo zúčastnit se takové přínosné akce a poděkování musíme poslat i lektorům Českého nadačního fondu pro vydru, kteří nás provázeli a poskytli odborné informace a výborně nás bavili.