|   | 
            
              Dne 16. června 2017 jsme  s žáky 8. a 9. třídy navštívili dvě místa, která jsou úzce spojena  s hrůzami z dob druhé světové války. 
              První zastávkou našeho putování  byly Lidice, vesnice, která byla po spáchání atentátu na R. Heydricha v roce  1942 na základě pár nepodložených domněnek vypálena. Na místě bývalé vesnice je  dnes vybudováno pietní území s muzeem a vzdělávacím centrem, kde jsme naši  prohlídku areálu zahájili. Poté jsme se s paní průvodkyní vydali do  samotných „Lidic“. Cesta nás dovedla např. na bývalý Horákův statek, kde bylo  zastřeleno 173 lidických mužů, k jejich hromadnému hrobu nebo k půdorysu  původního kostela i školy. Naše procházka končila u sousoší lidických dětí,  které je vnímáno zároveň jako Pomník dětským obětem války. Na závěr jsme se  prošli i růžovým sadem, který byl vybudován na místě mezi bývalými a dnešními  Lidicemi. V současné době sad obsahuje více jak 24 tisíc keřů, přičemž největší  růže mají symbolizovat lidické muže, menší růže lidické ženy a nejmenší růže lidické  děti. 
              Naše putování dále pokračovalo do  pevnostního města vybudovaného na podnět syna Marie Terezie, tedy do Terezína,  kde jsme navštívili Malou pevnost. Během komentované prohlídky jsme byli  seznámeni s historií pevnosti. Dozvěděli jsme se, za jakým účelem byla  pevnost původně postavena a k čemu pak sloužila během druhé světové války.  Kromě míst určených pro vězněné jsme měli možnost nahlédnout i do té části  objektu, kde za druhé světové války žili dozorci se svými rodinami. 
              I přes neveselou tematiku celé  exkurze jsme si den nabitý historickými událostmi užili a doufáme, že nás  připomenutí ne tak dávné historie donutí k tomu, abychom se zamysleli nad  našimi životními hodnotami. 
                                                                                                                          Za pedagogický doprovod 
                                                                                                                               Mgr. Šárka Dibďáková 
    |