Naše škola se  celoškolní akcí připojila k oslavám světového Dne Země ve čtvrtek a pátek 21. –  22. dubna. 
                  1.  stupeň 
                  Dny Země na I. stupni byly v letošním školním roce  věnovány Třeboňsku. Krajina nám blízká, ale ne vždy úplně známá a probádaná. To  vedlo žáky I. stupně k rozhodnutí zjistit o této lokalitě daleko více  informací. Každý ročník měl připravený program, který se týkal určité oblasti  Třeboňska. 
                  Žáci prvního ročníku se vydali vlakem do Třeboně na Stezku  zdraví, kde poznávali stromy a prověřili svou fyzickou zdatnost na překážkách  Stezky zdraví.  
                  Druhý ročník věnoval pozornost fauně Třeboňska. Navštívili  Dům přírody, kde je čekala prohlídka krásné výstavy, zhlédli film Krajina  mokřadů a absolvovali dendrologickou procházku v Komenského sadech. 
                  Žáky třetího ročníku zajímaly ryby, zejména sladkovodní.  K tomuto tématu zhlédli výstavu ve Vratislavském domě. Objevovali krásy  zámeckého parku, které následně zakreslili do mapky. 
                  Rybníkářství a Štěpánek Netolický – to bylo hlavní téma pro  žáky ze IV. A a IV. B. Navštívili zrenovovaný dům na třeboňském náměstí, kde je  umístěna výstava k tomuto tématu. 
                  Druhý den projektových dnů patřil zpracování uvedených  témat, ať v podobě pracovních listů, kreseb, koláží, vypravování, popisů,  map atd. 
                  Prezentace jednotlivých tříd proběhla v kmenové třídě  třeťáků, kde každá třída předvedla vlastní zpracování zvoleného tématu.  Prezentace byla velmi zdařilá a obohatila přítomné o nové a zajímavé poznatky o  Třeboňsku. Všechny práce a výstupy z tématu Třeboňsko byly vystaveny ve  vestibulu školy. 
                  2.  stupeň 
                    Letošní  projekt jsme věnovali „Přírodním živlům očima žáků 2. stupně“. Žáci i učitelé  se zabývali tímto tématem z různých perspektiv, a tak vznikaly zajímavé a  podařené práce.  
                    Mohli jsme nahlédnout hned do několika  pracovních dílen. 
                  Přírodní živly očima statistiky  
                    Dílna  zpracovala přírodní živly v číslech. Každý živel znázorňoval jednu část  puzzle, která obsahovala potřebné statistické údaje – např. kruhový diagram s příčinami  vzniku požáru. Nakonec se vše poskládalo do velkého obrazce. Tím žáci dokázali  jednotu a provázanost všech živlů. 
                  Živly v literatuře  
                    Pomocí  pečlivého prostudování jednotlivých bájí žáci zjistili, jak se živly  uplatňovaly už v dávných dobách. Cílem této dílny bylo správné porozumění  textu a jeho vlastní interpretace ústně i výtvarně. 
                    Využití přírodních živlů člověkem  
                    Žáci  se zaměřili na využití síly vody a větru při výrobě elektrické energie.  Seznámili nás s principem, na kterém funguje vodní elektrárna. Věnovali se  historii postupující od vodního kola až k turbíně pohánějící generátor. Vše  doplnili názornou mapou největších vodních elektráren na světě.  
                     Život s přírodními elementy  
                    Přírodovědná  dílna se zabývala otázkou „Jak škodí přírodní živly člověku?“. Vyrobila několik  zmenšených modelů čtyř živelných pohrom: výbuch sopky Vesuv (láva, požáry),  protržení Hooverovy přehrady (povodně), zemětřesení v Japonsku, coloradské  tornádo F5 (větrná smršť). Připravila si také nástěnku „Země není smetiště“,  která znázorňovala dobu rozkladu odpadků.  
                    Žáci  se snažili zapojit ostatní do diskuse o tom, jak by při zmíněných pohromách  měli správně postupovat.  
                    Živly v cizích jazycích  
                    Žáci  si vyhledávali názvy základních pojmů v různých (i exotických) jazycích.  Živly výtvarně ztvárnili, zaměřili se na jejich překlad a přiřadili jim některé  vlastnosti. Dále vypracovali slovník nalezených pojmů včetně katastrof, které  jednotlivé živly způsobují. 
                    Živly  ve výtvarné výchově  
                    Dílna  výtvarné výchovy předvedla svá umělecká díla. Přiblížila manipulaci  s ohněm a vodou a neposlední řadě možnost použití různých materiálů, které  naleznou v přírodě.  
                    Být ve svém živlu 
                    Žáci představili myšlenky čínským  filozofů a astrologů. Ti totiž využívají běžné přírodní živly k charakteristice  a označování lidských vlastností, chování a projevů vůči svému okolí. Skupinka  také zjišťovala typické rysy jednotlivých živlů, které se mohou odrážet v  povaze člověka, a pokusila se o vystižení vzájemných vztahů mezi lidmi (živly).  
                  Celou  akci jsme zakončili zhlédnutím velice zdařilého filmu „Příběh lesa“, který  žákům objasnil vývoj života zvířat v lese a vliv člověka na ničení životního  prostředí. 
                    Den  Země jsme strávili naučně, pracovně i prožitkem.      
                                                                                                                        Bc. Tereza Machová  |