Naše škola se celoškolní akcí připojila k oslavám světového Dne Země ve čtvrtek a pátek 21. – 22. dubna.
1. stupeň
Dny Země na I. stupni byly v letošním školním roce věnovány Třeboňsku. Krajina nám blízká, ale ne vždy úplně známá a probádaná. To vedlo žáky I. stupně k rozhodnutí zjistit o této lokalitě daleko více informací. Každý ročník měl připravený program, který se týkal určité oblasti Třeboňska.
Žáci prvního ročníku se vydali vlakem do Třeboně na Stezku zdraví, kde poznávali stromy a prověřili svou fyzickou zdatnost na překážkách Stezky zdraví.
Druhý ročník věnoval pozornost fauně Třeboňska. Navštívili Dům přírody, kde je čekala prohlídka krásné výstavy, zhlédli film Krajina mokřadů a absolvovali dendrologickou procházku v Komenského sadech.
Žáky třetího ročníku zajímaly ryby, zejména sladkovodní. K tomuto tématu zhlédli výstavu ve Vratislavském domě. Objevovali krásy zámeckého parku, které následně zakreslili do mapky.
Rybníkářství a Štěpánek Netolický – to bylo hlavní téma pro žáky ze IV. A a IV. B. Navštívili zrenovovaný dům na třeboňském náměstí, kde je umístěna výstava k tomuto tématu.
Druhý den projektových dnů patřil zpracování uvedených témat, ať v podobě pracovních listů, kreseb, koláží, vypravování, popisů, map atd.
Prezentace jednotlivých tříd proběhla v kmenové třídě třeťáků, kde každá třída předvedla vlastní zpracování zvoleného tématu. Prezentace byla velmi zdařilá a obohatila přítomné o nové a zajímavé poznatky o Třeboňsku. Všechny práce a výstupy z tématu Třeboňsko byly vystaveny ve vestibulu školy.
2. stupeň
Letošní projekt jsme věnovali „Přírodním živlům očima žáků 2. stupně“. Žáci i učitelé se zabývali tímto tématem z různých perspektiv, a tak vznikaly zajímavé a podařené práce.
Mohli jsme nahlédnout hned do několika pracovních dílen.
Přírodní živly očima statistiky
Dílna zpracovala přírodní živly v číslech. Každý živel znázorňoval jednu část puzzle, která obsahovala potřebné statistické údaje – např. kruhový diagram s příčinami vzniku požáru. Nakonec se vše poskládalo do velkého obrazce. Tím žáci dokázali jednotu a provázanost všech živlů.
Živly v literatuře
Pomocí pečlivého prostudování jednotlivých bájí žáci zjistili, jak se živly uplatňovaly už v dávných dobách. Cílem této dílny bylo správné porozumění textu a jeho vlastní interpretace ústně i výtvarně.
Využití přírodních živlů člověkem
Žáci se zaměřili na využití síly vody a větru při výrobě elektrické energie. Seznámili nás s principem, na kterém funguje vodní elektrárna. Věnovali se historii postupující od vodního kola až k turbíně pohánějící generátor. Vše doplnili názornou mapou největších vodních elektráren na světě.
Život s přírodními elementy
Přírodovědná dílna se zabývala otázkou „Jak škodí přírodní živly člověku?“. Vyrobila několik zmenšených modelů čtyř živelných pohrom: výbuch sopky Vesuv (láva, požáry), protržení Hooverovy přehrady (povodně), zemětřesení v Japonsku, coloradské tornádo F5 (větrná smršť). Připravila si také nástěnku „Země není smetiště“, která znázorňovala dobu rozkladu odpadků.
Žáci se snažili zapojit ostatní do diskuse o tom, jak by při zmíněných pohromách měli správně postupovat.
Živly v cizích jazycích
Žáci si vyhledávali názvy základních pojmů v různých (i exotických) jazycích. Živly výtvarně ztvárnili, zaměřili se na jejich překlad a přiřadili jim některé vlastnosti. Dále vypracovali slovník nalezených pojmů včetně katastrof, které jednotlivé živly způsobují.
Živly ve výtvarné výchově
Dílna výtvarné výchovy předvedla svá umělecká díla. Přiblížila manipulaci s ohněm a vodou a neposlední řadě možnost použití různých materiálů, které naleznou v přírodě.
Být ve svém živlu
Žáci představili myšlenky čínským filozofů a astrologů. Ti totiž využívají běžné přírodní živly k charakteristice a označování lidských vlastností, chování a projevů vůči svému okolí. Skupinka také zjišťovala typické rysy jednotlivých živlů, které se mohou odrážet v povaze člověka, a pokusila se o vystižení vzájemných vztahů mezi lidmi (živly).
Celou akci jsme zakončili zhlédnutím velice zdařilého filmu „Příběh lesa“, který žákům objasnil vývoj života zvířat v lese a vliv člověka na ničení životního prostředí.
Den Země jsme strávili naučně, pracovně i prožitkem.
Bc. Tereza Machová |