Obsah této stránky vyžaduje novější verzi aplikace Adobe Flash Player.

Získat aplikaci Adobe Flash Player

Projekty
Školní projekty
Klára
Úvodní strana

 
15.5.2016  Bc. Tereza Machová          
  Víčka pro Klárku
  Den Země na naší škole
 

Naše škola se celoškolní akcí připojila k oslavám světového Dne Země ve čtvrtek a pátek 21. – 22. dubna.
1. stupeň
Dny Země na I. stupni byly v letošním školním roce věnovány Třeboňsku. Krajina nám blízká, ale ne vždy úplně známá a probádaná. To vedlo žáky I. stupně k rozhodnutí zjistit o této lokalitě daleko více informací. Každý ročník měl připravený program, který se týkal určité oblasti Třeboňska.
Žáci prvního ročníku se vydali vlakem do Třeboně na Stezku zdraví, kde poznávali stromy a prověřili svou fyzickou zdatnost na překážkách Stezky zdraví.
Druhý ročník věnoval pozornost fauně Třeboňska. Navštívili Dům přírody, kde je čekala prohlídka krásné výstavy, zhlédli film Krajina mokřadů a absolvovali dendrologickou procházku v Komenského sadech.
Žáky třetího ročníku zajímaly ryby, zejména sladkovodní. K tomuto tématu zhlédli výstavu ve Vratislavském domě. Objevovali krásy zámeckého parku, které následně zakreslili do mapky.
Rybníkářství a Štěpánek Netolický – to bylo hlavní téma pro žáky ze IV. A a IV. B. Navštívili zrenovovaný dům na třeboňském náměstí, kde je umístěna výstava k tomuto tématu.
Druhý den projektových dnů patřil zpracování uvedených témat, ať v podobě pracovních listů, kreseb, koláží, vypravování, popisů, map atd.
Prezentace jednotlivých tříd proběhla v kmenové třídě třeťáků, kde každá třída předvedla vlastní zpracování zvoleného tématu. Prezentace byla velmi zdařilá a obohatila přítomné o nové a zajímavé poznatky o Třeboňsku. Všechny práce a výstupy z tématu Třeboňsko byly vystaveny ve vestibulu školy.

2. stupeň
Letošní projekt jsme věnovali „Přírodním živlům očima žáků 2. stupně“. Žáci i učitelé se zabývali tímto tématem z různých perspektiv, a tak vznikaly zajímavé a podařené práce.
Mohli jsme nahlédnout hned do několika pracovních dílen.

Přírodní živly očima statistiky
Dílna zpracovala přírodní živly v číslech. Každý živel znázorňoval jednu část puzzle, která obsahovala potřebné statistické údaje – např. kruhový diagram s příčinami vzniku požáru. Nakonec se vše poskládalo do velkého obrazce. Tím žáci dokázali jednotu a provázanost všech živlů.

Živly v literatuře
Pomocí pečlivého prostudování jednotlivých bájí žáci zjistili, jak se živly uplatňovaly už v dávných dobách. Cílem této dílny bylo správné porozumění textu a jeho vlastní interpretace ústně i výtvarně.
Využití přírodních živlů člověkem
Žáci se zaměřili na využití síly vody a větru při výrobě elektrické energie. Seznámili nás s principem, na kterém funguje vodní elektrárna. Věnovali se historii postupující od vodního kola až k turbíně pohánějící generátor. Vše doplnili názornou mapou největších vodních elektráren na světě.
 Život s přírodními elementy
Přírodovědná dílna se zabývala otázkou „Jak škodí přírodní živly člověku?“. Vyrobila několik zmenšených modelů čtyř živelných pohrom: výbuch sopky Vesuv (láva, požáry), protržení Hooverovy přehrady (povodně), zemětřesení v Japonsku, coloradské tornádo F5 (větrná smršť). Připravila si také nástěnku „Země není smetiště“, která znázorňovala dobu rozkladu odpadků.
Žáci se snažili zapojit ostatní do diskuse o tom, jak by při zmíněných pohromách měli správně postupovat.
Živly v cizích jazycích
Žáci si vyhledávali názvy základních pojmů v různých (i exotických) jazycích. Živly výtvarně ztvárnili, zaměřili se na jejich překlad a přiřadili jim některé vlastnosti. Dále vypracovali slovník nalezených pojmů včetně katastrof, které jednotlivé živly způsobují.
Živly ve výtvarné výchově
Dílna výtvarné výchovy předvedla svá umělecká díla. Přiblížila manipulaci s ohněm a vodou a neposlední řadě možnost použití různých materiálů, které naleznou v přírodě.
Být ve svém živlu
Žáci představili myšlenky čínským filozofů a astrologů. Ti totiž využívají běžné přírodní živly k charakteristice a označování lidských vlastností, chování a projevů vůči svému okolí. Skupinka také zjišťovala typické rysy jednotlivých živlů, které se mohou odrážet v povaze člověka, a pokusila se o vystižení vzájemných vztahů mezi lidmi (živly).

Celou akci jsme zakončili zhlédnutím velice zdařilého filmu „Příběh lesa“, který žákům objasnil vývoj života zvířat v lese a vliv člověka na ničení životního prostředí.
Den Země jsme strávili naučně, pracovně i prožitkem.

                                                                                                      Bc. Tereza Machová