|   | 
            24. a 25. duben 2014 byl ve  znamení environmentální výchovy. Tradiční projekt Den Země se odehrával právě  v těchto dnech. Výchova dětí k ochraně životního prostředí je jedním  z témat výuky na naší škole. 
              První projektový den byl zaměřen  na interaktivní přednášku o Novohradských horách v podání pana Milana Koželuha,  fundovaného turistického průvodce a spisovatele, který zná v těchto horách  každý kout. Po zajímavé přednášce se každý ročník vrhl s chutí na  zpracování témat ve výtvarných dílnách.   A o jaká témata šlo? 
   Žáci I. stupně se tentokrát  zaměřili na blízké okolí, konkrétně na Novohradsko.  
              První ročníky si vybraly Slepičí  hory. Prvňáci ve své výtvarné dílně vyrobili pomocí montážní pěny dvě  nejdůležitější hory tohoto pohoří, Slepici a Kohouta. Další společnou prací  byla koláž, kterou tvořily materiály, které zpracovaly nebo vyhledaly děti. 
              Třída II. A se zaměřila na Kraví  horu a to formou naučného dialogu kravičky s dětmi, které odpovídaly na  její zvídavé otázky a týkaly se právě Kraví hory a jejího okolí. Kraví hora  byla zpracována i jako zmenšený papírový model. 
              Žáci II. B se věnovali Kuní hoře  a to z pohledu turisty, který se chce vydat na výlet ze Suchdola nad  Lužnicí až na tuto horu. Také pohádka Proč se hora jmenuje Kuní, byla velmi  zajímavá a poutavá. 
              Třetí ročník si pro svůj  projektový den zvolil hned několik témat: Pohorskou Ves, Pohoří na Šumavě,  Lužnici – pramen. Tato témata žáci zakomponovali do ročního kalendáře.  Připravili si také soutěž pro diváky, kteří měli uhodnout, co se skrývá na  obrázku z puzzlů. 
              Třída IV. A zaměřila svoji  pozornost na Žofínský prales a Vysokou horu. Žofínský prales žáci zpracovali  jako koláž s nejdůležitějšími zástupci flory a fauny. Jejich prezentace  byla obohacena obrázky z interaktivní tabule. Hora Vysoká i Žofínský  prales získaly ještě podobu modelů z přírodních materiálů. 
              Poslední ročník I. stupně, pátý,  seznámil diváky s městem Nové Hrady, parkem Terčino údolí, hradem  Cuknštejn a tvrzí Žumberk. Každý žák tohoto ročníku předal divákům zajímavou  informaci historickou či přírodovědnou o Nových Hradech a okolí. Hrad Cuknštejn  a tvrz Žumberk žáci vyrobili z papírového kartonu ve zmenšené podobě. 
             
               
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
 
                 
                 
                 
                 
 
 
                Žáci druhého stupně byli rozděleni do sedmi  pracovních dílen: 
                1. Šumava (zajímavosti) – výběr  žáků 6. a 7. ročníku pod vedením p. uč. J. Franty 
                2. Světová literatura  z prostředí hor – výběr žáků 6. a 7. ročníku pod vedením p. uč. P. Ellis 
                3. Názvy pohoří v cizích  jazycích - výběr žáků 6. a 7. ročníku pod vedením p. uč. I. Mráčkové 
                4. Určování teplot v pohoří  u nás a ve světě – výběr žáků 8. a 9. ročníku pod vedením p. uč. R. Pechy 
                5. Sportovní střediska na horách -  výběr žáků 8. a 9. ročníku pod vedením p. uč. A. Brothánkové 
                6. Jak vidíme nové šumavské  pověsti - výběr žáků 8. a 9. ročníku pod vedením p. uč. Z. Zbudilové 
                7. Příroda vybraných pohoří Asie,  Afriky, Ameriky a Austrálie - výběr žáků 8. a 9. ročníku pod vedením p. uč. O.  Dvořákové 
                Druhý projektový den byl zaměřen  právě na výše uvedené prezentace prací jednotlivých tříd. Poté následovala  brigáda na úklid města. Každý ročník měl určený svůj úsek úklidu. Žáci, zejména  ti nejmenší, perfektně vybaveni na práci, „vymetli“ s vervou každý kout.  Svou prací přispěli k čistějšímu a krásnějšímu městu, ve kterém žijí. 
                Projekt Den Země byl pro žáky  v mnohém poučný a zároveň prohloubil a posílil vztah dětí k životnímu  prostředí a jeho ochraně. Všechny výrobky a prezentace žáků jsou vystaveny  v prostorách naší školy.  
                 
                                                                                                      Mgr. V. Wipplingerová, Mgr. Z.  Zbudilová
  |