Obsah této stránky vyžaduje novější verzi aplikace Adobe Flash Player.

Získat aplikaci Adobe Flash Player

Projekty
Školní projekty
Úvodní strana

 
29.4.2010    Bc. Radek Šmídl    
  Základní škola v Suchdole nad Lužnicí oslavila Den Země projektovým vyučováním na téma LES
 

Stalo se již několikaletou tradicí, že naše základní škola v Suchdole nad Lužnicí pořádá pro své žáky ke Dni Země projektové vyučování. Projekt se vždy dotýká témat vztahujících se k naší planetě. V tomto školním roce jsme zvolili téma: les. Letošní netradiční výuka probíhala ve dvou dnech.

            Činnost žáků prvního stupně probíhala převážně ve venkovních prostorách. První den projektu byl odstartován přednáškou Dr. Drábkové z CHKO Třeboňsko na téma Les. Poté se žáci přesunuli do hrdlořezského lesa, kde pod odborným dohledem sázeli stromky, stavěli domečky z přírodnin, uklízeli les a sbírali odpadky. Dále tvořili odlitky přírodnin ze sádry, vyráběli houby z papíru, plastiky lesa, kreslili stromy a vyslechli přednášku p. Šetky.
Žáci pátého ročníku uklízeli les na Vochůzkách, vyráběli předměty z kůry a také se zúčastnili přednášky revírníka
p. Hadače.
Veškeré výtvory představili na společné dopolední prezentaci.

            Žákům druhého stupně bylo nabídnuto sedmero tvůrčích dílen, v nichž žáci strávili většinu času projektového vyučování. Po oba dva dny se setkali na společné akci ve venkovních prostorech školy.
V pondělí byla pracovní a tvůrčí činnost zpestřena hodinovou přednáškou majitelů ZOO Dvorec, kteří s sebou přivezli
dvě mláďata – tygra indického a sibiřského, kteří patří k ohroženým poddruhům tygrů. Na příkladu života těchto tygrů byl žákům názorně vysvětlen význam lesa jako životního prostoru zvěře, ale i pro člověka. Přednáška se setkala
s velkým ohlasem žáků i kolemjdoucích.
Projektové vyučování bylo zakončeno prezentací jednotlivých dílen, na níž žáci předvedli svým spolužákům a učitelům nejen své výtvory, ale i své řečnické kompetence.

            Dílna p. uč. Tomáškové nazvaná Tajemství lesa se nesla v duchu motta: „Málo myslíme na to, co máme.
To, co je dnes samozřejmé, nám zítra může chybět.“ Cílem práce bylo porozumět vzájemné propojenosti přírodních
faktorů, nacházet příčinné souvislosti a rozvíjet manuální zručnost při práci se dřevem. Žáci vytvořili úvodní hesla
na téma, co nám les dává, a zpracovali piktogramy na činnosti v lese zakázané.
Z dřevního odpadu, který v lese nahledali, opracováním vytvořili bizardní útvary, které připomínaly hlavu jelena, botu pašeráka, pavouka, volavku. Závěrečný příběh atmosféru lesa dokreslil.

            Žáci v dílně s názvem Lesní fauna a flóra v cizích jazycích, kterou vedla p. uč. Mráčková, se rozdělili do čtyř skupin, každá skupina zpracovávala určité lesní téma dle svého výběru. První skupina vyráběla cizojazyčný kalendář s názvem Život v lese. Druhá skupina pak vytvořila Lesní slovník – vybrané druhy lesní fauny a flóry pojmenovali různými jazyky. Třetí a čtvrtá skupina zpracovaly lesní tematiku v cizích jazycích na velkých plakátech. Slovo les
se jim např. podařilo vyhledat v cizích jazycích nejméně dvacetkrát. Všichni mohli využívat internetové slovníky
a překladače, což je nejen velmi bavilo, ale i obohatilo.

            Dílna p. uč. Franty s názvem Dřevo – krásná přírodní surovina si kladla za cíl seznámit žáky se strukturou
dřeva a využít ji při jeho zpracování. Většina činností se uskutečnila ve školní dílně. Výsledkem byly následující
výrobky: dřevěný řetěz, ryby, pták, loďka, dřevěná pinzeta, slalom pro jízdu zručnosti a plůtky a podpěry na školní pozemek.  Práce žáky zaujala a výrobky se povedly.

            V dílně p. uč. Šmídla nazvané Národní parky, chráněné krajinné oblasti a památné stromy v ČR využili žáci
z 8. a 9. ročníku nabyté znalosti z přírodopisu a zeměpisu a dokázali poradit i mladším spolužákům ze 7. ročníku
při tvorbě mapy České republiky, v níž byly vyznačeny národní parky, chráněné krajinné oblasti a vybrané památné stromy. Žáci pracovali jednotlivě i ve skupině podle potřeby. První den se nesl ve znamení vyhledávání potřebných informací a kritického přístupu k nim. Druhý den se již rýsovali na mapě výsledky předchozího snažení. Téměř na
minutu přesně dokázali výstup dokončit a s menšími nedostatky jej prezentovat ostatním. Vytvořená mapa bude využita jako učební pomůcka v hodinách zeměpisu, přírodopisu a občanské výchovy.
Dále vytvořili obrovský plakát našeho národního stromu – lípy, jejíž listy představovaly jednotlivé dílny, do nichž
se žáci i učitelé zvěčnili svým podpisem.

            V dílně pojmenované Strom – odraz v médiích (tvůrčí dílna) pracovalo pod vedením p. uč. Zbudilové oproti plánovaným 13 pouhých 11 žáků. Práce ve skupinách byla ovlivněna zájmy jednotlivců. Protože bylo zastoupení
převážně dívčí, zaměřili jsme se hlavně na estetické výtvory.
            První prací tříčlenné skupinky žákyň 7. ročníku bylo vytvoření moderního kalendáře pro rok 2011. Byly v něm využity současné trendy moderní fotografie – černobílé snímky stromů a lesa v jednotlivých měsících kalendářního
roku. Práce byla doplněna tabulkami obsahujícími dny v měsíci. Na dokreslení a jako doklad využití učiva o lidové slovesnosti z hodin literatury, slohu a mediální výchovy jsme vše v závěru doplnili pranostikou pro každý měsíc. Práce byla svázána kroužkovou vazbou a vypadá jako opravdový kalendář.
           Další skupinka tří dívek vyrobila leporelo. Na něm byla sepsána originální bajka O moudrém dubu. Byla doplněna výbornými ilustracemi.
           Samostatně pracoval Michael Vlasák, který se již v hodinách mediální výchovy a při tvorbě školního časopisu zaměřuje na různá „nej…“ Nyní zajistil zajímavá „nej“ ohledně lesů a stromů ve světě a v ČR a vyhledal obrázky s příklady.
           Poslední skupina několika dívek z 8. ročníku zpracovala námět Metodická pomůcka pro žáky MŠ a do hodin přírodovědy v prvních ročnících ZŠ. Krásné modely stromů a úkoly, kterými mohou žáci získat základní vědomosti
o lese, stromech, flóře a fauně lesa, budou jistě děti zajímat. Výsledky této práce lze hodnotit jako účelné a pro mladší žáky praktické.
          V této dílně lze pochválit všechny její členy, každý přispěl k hladkému průběhu obou projektových dnů. I celková prezentace skupiny byla zodpovědně připravena.

            Název dílny p. uč. Ondřichové Lesy v číslech napovídá, čím se tato dílna zabývala. Výstupem byla výroba
mapy jako pomůcky do hodin zeměpisu, která pomocí kruhových diagramů znázorňuje zalesněnost jednotlivých krajů. Tyto poznatky jsme doplnili některými světovými „nej…,“ typem lesů našeho vegetačního pásu a výrobou pomůcek
pro žáky.

            V dílně p. uč. Šmídlové nazvané Pověsti našich lesů čekala na žáky nejen tvorba pověstí, založených
na skutečných historických událostech odehrávajících se v lesích okolo našeho města, ale také tvorba knihy, která
byla složená z vytvořených pověstí. S využitím počítačové techniky jsme vytvořili titulní list, zavedli stránku s bibliografickými údaji a napsané pověsti graficky upravili. Knihu jsme obohatili o vlastní ilustrace a abychom
si procvičili gramatická pravidla a stylistické zásady, zahráli jsme si na korektory a podrobili pověsti jazykové  úpravě. Nezapomněli jsme ani na vytvoření reklamy, která by vhodně knihu propagovala. Práce se žákům povedla. Získali
nové zkušenosti,vyzkoušeli si týmovou práci a vytvořili pěknou knížku pověstí, na kterou jsou právem pyšní.

            Součástí projektu byl i úklid našeho města, čímž jsme chtěli přispět ke zlepšení prostředí v Suchdole nad Lužnicí. Doufáme, že si žáci z projektu odnesli nové znalosti a zkušenosti a že si uvědomili, jak je důležité a obtížné udržet přijatelné životní podmínky.
            Některé žáky práce natolik nadchla, že se již nyní zajímali o téma projektu k příštímu Dni Země a sami
navrhovali různá témata a možné činnosti.