|   | 
            Stalo se již několikaletou  tradicí, že naše základní škola v Suchdole nad Lužnicí pořádá pro své žáky  ke Dni Země projektové vyučování. Projekt se vždy dotýká témat vztahujících se  k naší planetě. V tomto školním roce jsme zvolili téma: les. Letošní  netradiční výuka probíhala ve dvou dnech.  
                          Činnost  žáků prvního stupně probíhala převážně ve venkovních prostorách. První den  projektu byl odstartován přednáškou Dr. Drábkové z CHKO Třeboňsko na téma  Les. Poté se žáci přesunuli do hrdlořezského lesa, kde 
                pod odborným dohledem  sázeli stromky, stavěli domečky z přírodnin, uklízeli les a sbírali  odpadky. Dále tvořili odlitky přírodnin ze sádry, vyráběli houby z papíru,  plastiky lesa, kreslili stromy a vyslechli přednášku p. Šetky.  
                Žáci  pátého ročníku uklízeli les na Vochůzkách, vyráběli předměty z kůry a také  se zúčastnili přednášky revírníka  
                p. Hadače.  
                Veškeré  výtvory představili na společné dopolední prezentaci. 
                          Žákům  druhého stupně bylo nabídnuto sedmero tvůrčích dílen, v nichž žáci  strávili většinu času projektového vyučování. Po oba dva dny se setkali na  společné akci ve venkovních prostorech školy.  
                V pondělí  byla pracovní a tvůrčí činnost zpestřena hodinovou přednáškou majitelů ZOO  Dvorec, kteří s sebou přivezli 
dvě mláďata – tygra indického a sibiřského,  kteří patří k ohroženým poddruhům tygrů. Na příkladu života těchto tygrů  byl žákům názorně vysvětlen význam lesa jako životního prostoru zvěře, ale i  pro člověka. Přednáška se setkala 
s velkým ohlasem žáků i kolemjdoucích. 
                Projektové  vyučování bylo zakončeno prezentací jednotlivých dílen, na níž žáci předvedli svým  spolužákům a učitelům nejen své výtvory, ale i své řečnické kompetence. 
                          Dílna  p. uč. Tomáškové nazvaná Tajemství lesa se nesla v duchu motta: „Málo myslíme na to, co máme.  
                To, co je dnes  samozřejmé, nám zítra může chybět.“ Cílem práce bylo porozumět vzájemné  propojenosti přírodních  
                faktorů, nacházet příčinné souvislosti a rozvíjet manuální  zručnost při práci se dřevem. Žáci vytvořili úvodní hesla  
                na téma, co nám les  dává, a zpracovali piktogramy na činnosti v lese zakázané. 
                Z dřevního  odpadu, který v lese nahledali, opracováním vytvořili bizardní útvary,  které připomínaly hlavu jelena, botu pašeráka, pavouka, volavku. Závěrečný  příběh atmosféru lesa dokreslil. 
                          Žáci  v dílně s názvem Lesní fauna a flóra  v cizích jazycích, kterou vedla p. uč. Mráčková, se rozdělili do čtyř  skupin, každá skupina zpracovávala určité lesní téma dle svého výběru. První  skupina vyráběla cizojazyčný kalendář s názvem Život v lese. Druhá  skupina pak vytvořila Lesní slovník – vybrané druhy lesní fauny a flóry  pojmenovali různými jazyky. Třetí a čtvrtá skupina zpracovaly lesní tematiku  v cizích jazycích na velkých plakátech. Slovo les  
                se jim např. podařilo  vyhledat v cizích jazycích nejméně dvacetkrát. Všichni mohli využívat  internetové slovníky 
a překladače, což je nejen velmi bavilo, ale i obohatilo. 
                          Dílna  p. uč. Franty s názvem Dřevo –  krásná přírodní surovina si kladla za cíl seznámit žáky se strukturou  
                dřeva  a využít ji při jeho zpracování. Většina činností se uskutečnila ve školní  dílně. Výsledkem byly následující  
                výrobky: dřevěný řetěz, ryby, pták, loďka,  dřevěná pinzeta, slalom pro jízdu zručnosti a plůtky a podpěry na školní  pozemek.  Práce žáky zaujala a výrobky se  povedly. 
                          V dílně  p. uč. Šmídla nazvané Národní parky,  chráněné krajinné oblasti a památné stromy v ČR využili žáci  
                z 8. a 9. ročníku nabyté znalosti  z přírodopisu a zeměpisu a dokázali poradit i mladším spolužákům ze 7.  ročníku  
                při tvorbě mapy České republiky, v níž byly vyznačeny národní  parky, chráněné krajinné oblasti a vybrané památné stromy. Žáci pracovali  jednotlivě i ve skupině podle potřeby. První den se nesl ve znamení vyhledávání  potřebných informací a kritického přístupu k nim. Druhý den se již  rýsovali na mapě výsledky předchozího snažení. Téměř na  
                minutu přesně dokázali  výstup dokončit a s menšími nedostatky jej prezentovat ostatním. Vytvořená  mapa bude využita jako učební pomůcka v hodinách zeměpisu, přírodopisu a  občanské výchovy. 
                Dále  vytvořili obrovský plakát našeho národního stromu – lípy, jejíž listy  představovaly jednotlivé dílny, do nichž  
                se žáci i učitelé zvěčnili svým  podpisem. 
                          V dílně  pojmenované Strom – odraz v médiích  (tvůrčí dílna) pracovalo pod vedením p. uč. Zbudilové oproti plánovaným 13  pouhých 11 žáků. Práce ve skupinách byla ovlivněna zájmy jednotlivců. Protože  bylo zastoupení  
                převážně dívčí, zaměřili jsme se hlavně na estetické výtvory. 
                            První  prací tříčlenné skupinky žákyň 7. ročníku bylo vytvoření moderního kalendáře  pro rok 2011. Byly v něm využity současné trendy moderní fotografie –  černobílé snímky stromů a lesa v jednotlivých měsících kalendářního 
roku.  Práce byla doplněna tabulkami obsahujícími dny v měsíci. Na dokreslení a  jako doklad využití učiva o lidové slovesnosti z hodin literatury, slohu a  mediální výchovy jsme vše v závěru doplnili pranostikou pro každý měsíc.  Práce byla svázána kroužkovou vazbou a vypadá jako opravdový kalendář. 
                           Další  skupinka tří dívek vyrobila leporelo. Na něm byla sepsána originální bajka O moudrém dubu. Byla doplněna  výbornými ilustracemi. 
                           Samostatně  pracoval Michael Vlasák, který se již v hodinách mediální výchovy a při  tvorbě školního časopisu zaměřuje na různá „nej…“ Nyní zajistil zajímavá „nej“  ohledně lesů a stromů ve světě a v ČR a vyhledal obrázky s příklady. 
                           Poslední  skupina několika dívek z 8. ročníku zpracovala námět Metodická pomůcka pro  žáky MŠ a do hodin přírodovědy v prvních ročnících ZŠ. Krásné modely  stromů a úkoly, kterými mohou žáci získat základní vědomosti  
                o lese, stromech,  flóře a fauně lesa, budou jistě děti zajímat. Výsledky této práce lze hodnotit  jako účelné a pro mladší žáky praktické. 
                          V této  dílně lze pochválit všechny její členy, každý přispěl k hladkému průběhu  obou projektových dnů. I celková prezentace skupiny byla zodpovědně připravena. 
                          Název  dílny p. uč. Ondřichové Lesy  v číslech napovídá, čím se tato dílna zabývala. Výstupem byla výroba   
                mapy jako pomůcky do hodin zeměpisu, která pomocí kruhových diagramů znázorňuje  zalesněnost jednotlivých krajů. Tyto poznatky jsme doplnili některými světovými  „nej…,“ typem lesů našeho vegetačního pásu a výrobou pomůcek  
                pro žáky. 
                          V  dílně p. uč. Šmídlové nazvané Pověsti  našich lesů čekala na žáky nejen tvorba pověstí, založených  
                na skutečných  historických událostech odehrávajících se v lesích okolo našeho města, ale  také tvorba knihy, která  
                byla složená z vytvořených pověstí. S využitím  počítačové techniky jsme vytvořili titulní list, zavedli stránku  s bibliografickými údaji a napsané pověsti graficky upravili. Knihu jsme  obohatili o vlastní ilustrace a abychom 
si procvičili gramatická pravidla a  stylistické zásady, zahráli jsme si na korektory a podrobili pověsti  jazykové  úpravě. Nezapomněli jsme ani na  vytvoření reklamy, která by vhodně knihu propagovala. Práce se žákům povedla. Získali   
nové zkušenosti,vyzkoušeli si týmovou práci a vytvořili pěknou knížku pověstí,  na kterou jsou právem pyšní. 
                          Součástí  projektu byl i úklid našeho města, čímž jsme chtěli přispět ke zlepšení  prostředí v Suchdole nad Lužnicí. Doufáme, že si žáci z projektu  odnesli nové znalosti a zkušenosti a že si uvědomili, jak je důležité a obtížné  udržet přijatelné životní podmínky. 
                           Některé  žáky práce natolik nadchla, že se již nyní zajímali o téma projektu  k příštímu Dni Země a sami  
navrhovali různá témata a možné činnosti.  
 
 |