Environmentální vzdělání, výchova a osvěta neboli EVVO
Environmentální vzdělání, výchova a osvěta znamená výchovu ke vztahům k životnímu prostředí v rovině jak přírodních jevů, tak s tím souvisejících vztahů společenských. EVVO je významným předpokladem udržitelného rozvoje, který je v celém světě pokládán za jedinou možnou pozitivní alternativu rozvoje lidské civilizace. Hlavním cílem je prosazovat a prohlubovat znalosti, dovednosti ve vztahu k životnímu prostředí. Tímto programem chce naše škola vést děti k pozitivnímu vztahu k okolí, pochopení vztahu člověka k přírodě a uvědomění si důležitosti přírody, kterou je člověk součástí. Vlastním dobrým příkladem chceme působit i na ostatní obyvatele naší obce.
Plán EVVO vychází z Metodického pokynu MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) Č. j. 16745/2008 - 22 vydaného v Praze dne 27.října 2008
Roční realizační plán EVVO na školní rok 2017/2018
V rámci EVVO naší školy byly vytyčeny 4 základní cíle, které bychom chtěli splnit:
1) INFORMACE PRO ŽÁKY
2) VLASTNÍ AKTIVITA ŽÁKŮ
3) CITOVÝ VZTAH K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
4) EKOLOGICKÁ GRAMOTNOST PEDAGOGŮ
ad1)
*poskytovat žákům relevantní a aktuální informace o problematice životního prostředí a nastínit cesty jejich řešení
*upozorňovat žáky na globální, regionální i místní problémy
*vést žáky ke hledání různých zdrojů informací, naučit je vyhodnocovat informace a třídit je
*nabízet žákům problematické úlohy s možností více řešení a takové úlohy, které vyžadují vyhledávání a propojování informací
*oslovovat žáky prostřednictvím školních nástěnek, dokumentárních filmů, besed, exkurzí, výletů, přednášek, vlastních prožitků, apod.
ad2)
*vést žáky ke třídění odpadu
*vést žáky ke sběru starého papíru, starého rozbitého elektrozařízení a citrusové kůry
*zapojovat žáky do výzdoby školy (péče o květiny, výzdoba nástěnek vlastními výtvory, celková úprava učeben, atd.)
*vést žáky k šetření energií (dbát na zhasínání světel, neplýtvat vodou)
*pečovat o domácí zvířátka (křečci, želva, …)
*dbát na udržování čistoty ve škole a péče o školní pozemky
*upřednostňovat pohybové aktivity žáků
ad3)
*vytvářet podněty pro zkvalitnění citového vztahu k životnímu prostředí – přírodnímu i kulturnímu
*pomoci žákům vytvořit správné životní hodnoty
*vést žáky ke vzájemné slušnosti a toleranci
*vést žáky ke zdravému životnímu stylu
*vést žáky k zodpovědnosti
*upřednostňovat mezipředmětové vztahy
ad4)
*nabádat všechny pedagogy k získávání informací v oblasti EVVO
*vysílat pedagogy na školení (získávání zkušeností, nových metod, přehled, atd.)
*podporovat pedagogy v EVVO
*poskytovat doporučenou literaturu
Na ročním realizačním plánu se podílí celá škola včetně školní družiny. Roční realizační plán EVVO je tvořen z akcí jednorázových a akcí, které na naší škole probíhají celoročně. Jednorázové akce jsou plněny formou exkurze, vycházky, projektového vyučování, besedy, atd. Splněním jednotlivých akcí budou splněny i naše vytyčené cíle. Některé akce jsou pravidelné v každém školním roce, některé jsou vypsány na základě současných nabídek. EVVO není omezeno pouze na tyto akce, ale začleňuje se do běžné výuky (ŠVP, průřezová témata) a běžného chodu naší školy.
Roční realizační plán není tímto definitivní, bude v průběhu školního roku doplňován a pozměňován podle potřeby pedagogů, podle učiva a aktuálních nabídek.
Mgr. Petra Kopecká
koordinátor EVVO